Undervisningsmetoderne på Børne U.N.I er valgt, så de bygger op omkring vores vision, og de tager udspring i vores lærings- og dannelsessyn.
Alle vores metoder og tilgange i undervisningen fører mod det samme overordnede mål i forhold til slutmålene for Fælles Mål i folkeskolen og for de pædagogiske mål for de kompetencer, vi ønsker eleverne udvikler – det, vi kalder de seks fyrtårne. De er dog tilpasset de enkelte udviklingstrin, som gælder for de enkelte trin og årgange, samt for den enkelte elev.
Vi lægger stor vægt på, at undervisningen giver mulighed for en mangfoldighed af tilgange. Det betyder, at der er tidspunkter med aktivitet og bevægelse, og tidspunkter med faglige oplæg og tid med stille fordybelse.
Vi tror på afveksling i arbejdet, som veksler mellem at foregå i grupper, i par eller individuelt. Vi forsøger at skabe læringsmuligheder, der er så differentierede som muligt og dermed tager højde for børnenes forskellige udviklingstrin og måder at lære på.
I det følgende beskriver vi de overordnede undervisningsmetoder, vi anvender på Børne U.N.I. Her kan du læse om de metoder, vi arbejder med på de enkelte trin. Nogle af metoderne går igen fra trin til trin.
På Børne U.N.I fører vi Folkeskolens 9. klasses Afgangsprøver