Eleverne får karakterer på Børne U.N.I i 8. og 9. årgang. Der gives to standpunktskarakterer og en årskarakter.
Derudover afholder Børne U.N.I folkeskolens afgangsprøver, dog ikke i kristendomskundskab, jvf. Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler.
Karakterer på opgaver og lign. kan fravælges af den enkelte elev og deres forældre i samråd med lærerne frem til afgangsprøven. Karakteren bør dog aldrig stå alene, og der er derfor altid mulighed for en mundtlig eller skriftlig respons som opfølgning på karakteren.
Karaktererne gives i alle fag, dog ikke valgfag.
Der er obligatoriske skriftlige terminsprøver i 8. og 9. årgang.
I Danmark er det lovpligtigt for grundskolerne at offentliggøre standpunktskarakterer og karakterer for de afholdte prøver.
Du kan se karaktererne på linket herunder:
På Børne U.N.I er vi dog meget opmærksomme på, at karakterer kun viser et begrænset billede af elevernes faglige og sociale kompetencer. Karakterer er blot én måde at evaluere noget så komplekst som den enkelte elevs læring og udbytte af undervisningen.
Derudover er det også vigtigt at holde sig for øje, at på årgange med mindre elevtal kan enkelte elevers præstationer give store udsving i karaktergennemsnittet, både i den ene og anden retning.
Samfundet er en mangfoldighed af fællesskaber, der er med til at forme os, og som vi selv er medskabere af. Det kræver nysgerrighed, nærvær og medansvar at kunne navigere tillidsfuldt i alle disse små og store fællesskaber – formelle og uformelle, i vores nærmiljø og globalt.
Som skole har vi et særligt ansvar for at vise veje til nye metoder, tilgange og ressourcer, som andre skoler sammen med os kan drage nytte af.
Det er et grundvilkår for os mennesker, at vi oplever verden ud fra vores eget perspektiv. Af det udspringer Børne U.N.Is forståelse af empati og mentalisering som en kernekompetence. Alle har evnen til at mentalisere, "at have andres og ens eget sind på sinde", men den kan trænes og forfines.
Vi formes i de relationer, vi indgår i, og med afsæt i vores inderste væsen kan vi have mange forskellige udgaver af os selv. På Børne U.N.I ser vi barnet ud fra dets forskellige potentialer, og der findes ikke kun en sandhed om det enkelte menneske, men mange måder at være og fortælle sig selv på.
Denne forståelse kommer også til udtryk i vores konflikthåndtering, hvor vi altid bestræber os på at se udfordringen fra forskellige perspektiver.
Elevernes forskellighed og mangfoldighed er en styrke. Vi ser det enkelte barns ressourcer og skaber vide rammer, så alle kan udvikle, udtrykke og udfolde deres individuelle særegenhed, forankret i fællesskabet. Vi indgår konstruktivt og forpligtende i samarbejde med hinanden, både i børne- og voksenhøjde.
Vi forventer, at alle bruger og udvikler deres evner. Vi støtter, stiller krav til og udfordrer den enkelte, der hvor han eller hun har brug for det.
Børne U.N.I ønsker at give alle vores elever mulighed for at blive så kompetente, de kan blive. Det gør vi ved at inspirere, støtte og udfordre dem bedst muligt.
Til det har vi fem fyrtårne, vi navigerer efter. Disse fyrtårne ligger til grund for valgene i vores pædagogiske praksis og i vores samlede måde at udvikle os og arbejde på Børne U.N.I.
Vildskab handler om at turde tænke ud af boksen, at give verden en ny farve og slippe fantasien løs. Det er her, vi åbner sindet for forandringer og giver kreativiteten frit spil – blandt andet i vores musisk-praktiske tværfaglige forløb,, projekter og designmetoder og værksteder/valgfag.
Entreprenørskab handler om at skabe ny viden og nye handlinger sammen, at sætte sit præg på verden omkring os. Vi har et stort fokus på entreprenørskab og innovation. På at iværksætte forandrende handlinger og producere ny viden og produkter eller praktiske aktiviteter, der har værdi for andre.
Videnskab handler om at blive fagligt udfordret, og om at eleverne får et solidt fagligt fundament. Et fundament der giver dem kompetencer til at komme med spændende, brugbare løsninger i det mere projektorienterede arbejde. Det handler om at kunne kombinere teori med praksis.
Fællesskab handler om, at vi skal være noget for hinanden og skabe noget sammen. Det gør vi igennem vores lange tradition for, at eleverne arbejder sammen på tværs af aldersgrupper, da fællesskab og trivsel er en forudsætning for, at det faglige fungerer. Vi tror på, at man lærer, når man giver sin viden videre. At man vokser af at være en rollemodel for andre. At den viden, man kan omsætte i en sammenhæng med andre, er en reel kompetence. Ud over læring betyder de skønne venskaber og relationer, der bliver skabt på tværs af alder, meget for stemningen og det uformelle samvær på Børne U.N.I.
Kendskab til sig selv handler om at kende til sine følelser, holdninger og om at kunne finde fokus og træffe sunde valg i en omskiftelig verden. Ud af kendskabet til sig selv vokser empatien og evnen til at forstå og leve sig ind i andres følelser og holdninger. Vi træner blandt andet dette gennem individuelle samtaler med eleverne, gennem vores høje grad af samarbejde på tværs af alder og interesser og gennem mindfulness og konfliktløsninger.